Fie ca te afli in postura de a gestiona un business propriu, fie ca esti responsabil de un departament al unor afaceri nationale sau internationale, mediul actual de afaceri romanesc vine cu provocari care nu intodeauna sunt usor de depasit. Impredictibilitatea evenimentelor internationale, framantarile scenei politice nationale dar mai ales masurile fiscale in continua schimbare fac ca an de an, sa fie tot mai greu sa indeplinesti asteptarile setate la inceputul anului fiscal.

Barometrul de opinie, realizat in noiembrie 2023 de catre Frames, la solicitarea Sierra Quadrant, arata ca cea mai mare neliniste privind anul 2024 in randul respondentilor (antreprenori, manageri si angajati cu functii de raspundere) o reprezenta inflatia, pentru 71% din participanti fiind prima mentiune. Aceasta atrage in mod firesc dupa ea o crestere a costurilor operationale si o scadere a vanzarilor. Alte mentiuni ale barometrului au fost cele legate de cresterea taxelor (intalnita in 59% din raspunsuri) si criza fortei de munca (subliniata de catre 52% dintre cei 1067 de participanti).

Din nefericire aceste temeri s-au adeverit pe parcursul anului in curs, lucru ce a provocat dezechilibre in multe afaceri aflate in situatii vulnerabile. Dar ce putem face astfel incat sa evitam ca astfel de “socuri externe”sa ne destabilizeze obiectivele pe care ni le dorim? Sa anticipam si sa ne pregatim cu solutii de back-up, adica sa putem spori rata noastra de control asupra “neprevazutului”.

Fara sa am pretentia ca “reinventez roata” si lasand in mainele expertilor financiari aspectele care tin de modul in care gestionam búgetele, fluxul de numerar si indicatorii finaciari de performanta si risc, doresc sa trecem in revista in acest articol principalele aspecte dificile ”calitative” asupra carora detinem o rata mare de control si interventie personala.

In cele de mai jos prezint, fara a prioritiza pe unul  in raport cu celalalt, obstacolele dar si posibilele solutii de rezolvare:

1. Lipsa de personal calificat:

– este una din teme care se intalneste in multe discutii din mediul de afaceri si care impacteaza enorm obiectivele cantitative. Absenta oamenilor cu pregatirea necesara obliga firmele sa adopte solutii de compromis cu impact scazut in profitabilitate (angajarea de oameni cu o pregatire sub standardele necesare, incarcarea suplimentara a oamenilor disponibili care duce, pe termen scurt, la o demotivare puternica a acestora, asumarea lipsei de personal care ingreuneaza fluxul tehnologic sau limiteaza paleta de servicii si produse disponibile).

Ce putem face in aceste situatii?

  1. Utilizarea de freelanceri specializati, pe proiecte punctuale, care sa asigure o continuitate intr-o directie bine definita.
  2. Colaborari/ parteneriate cu firme neconcurente, din domenii conexe care pot “inchiria”personal specializat sau dispun de aceste expertize.
  3. Cresterea vizibilitatii si atractivitatii prin colaborari cu institutii de invatamant, expunere in media locala a realizarilor firmei, implicare in actiuni locale cu impact in publicul tinta, etc.
  4. Proces de dezvoltare interna a personalului existent (pregatirea a 2-3 persoane interne pentru aceeasi competenta).

2. Implicarea redusa a angajatilor si rata mare de schimbare a personalului:

Suntem intr-o etapa in care oferta de servicii si produse este una din ce in ce mai mare si astfel clientii devin mai selectivi si mai “mofturosi”. Balanta devine si mai dezechilibrata in defavoarea celor care au o resursa umana interna demotivata. Astfel, pentru a asigura o prezentare adecvata a ofertei de produse si servicii si pentru a atrage si fideliza clientii este nevoie obligatoriu de o interfata umana bine pregatita si dornica de a descoperi si acoperi nevoia clientului. Pentru a intari importanta motivarii angajatilor vin cu doua afirmatii asupra carora ar fi indicat sa reflectam cu atentie. Prima apartine lui Zig Ziglair, autor motivational si puternic implicat in procesul de vanzari, care afirma ca “nu construiesti o afacere, construiesti oameni, apoi oamenii iti construiesc afacerea”, iar cea de a doua este creatia lui Steve Jobs, CEO Apple si un vizionar exceptional care, onest si brutal, spunea “viata uneori te loveste in cap cu o caramida. Nu iti pierde credinta…si nu este vorba despre credinta in tehnologie. Este despre credinta in oameni.”

Atunci, ce putem face pentru a creste gradul de motivare si a mentine o retentie cat mai aproape de 100%:

  1. Promovarea unui “management sanatos” axat pe crestere si nu pe urmarire. Oferirea constanta, cat mai des, de feedback centrat pe dezvoltarea individului si in care motivam repetarea actiunilor bune.
  2. Crearea conditiilor de munca in acord cu timpurile actuale (up-date tehnologic, flexibilitatea programului de lucru, integrarea in echipa prin utilizarea proiectelor comune, delimitarea clara a proceselor de lucru a atributiilor de serviciu, etc.).
  3. Alinierea veniturilor in jurul “bisectoarei”din industria respectiva, oferirea de recompense pentru plus-valoarea adusa, prezenta constanta a recompenselor non-financiare (aprecieri publice, autoritate suplimentara, intraprenoriat, etc.).
  4. Asigurarea nivelului de siguranta pentru fiecare angajat si definirea unui plan de dezvoltare personala in acord cu abilitatile fiecaruia prin oferirea de suport, resurse, oportunitati.

O analiza realizata in 2021 si publicata de catre Harvard Business Review arata ca angajatii care sunt multumiti si fericiti la locul de munca sunt cu 31% mai productivi fata de colegii lor. Acesta este un motiv in plus de a ne asigura ca exista un grad inalt de satisfactie in randul colegilor cu care lucram.

3. Scaderea profitabilitatii afacerii:

Acest indicator de performanta (profit) este extrem de important in supravietuirea pe termen lung a business-ului, motiv pentru care afectarea lui “cronica” va duce la aparitia unor problema financiare serioase. Concurenta agresiva care se poate manifesta prin oferte de pret scazut mentinute pe perioade lungi de timp sau prin campanii de marketing activ pe canalele de comunicare in masa genereaza o mutare a traficului de clienti catre acestia. Pentru a contramanda aceste efecte si totodata pentru a nu intra in “suveica” scaderii de pret, putem genera actiuni care sa incite curiozitatea si atractivitatea clientului:

  1. Dezvoltarea de produse unice, cu caracteristici diferite de produsele de “masa” sau personalizarea/adaptarea produsului pentru fiecare client. Aceasta flexibilitate lipseste in cazul marilor retaileri sau firmelor care vand volume mari de produse si poate fi un mare avantaj competitional pentru noi daca stim cum sa o facem.
  2. Oferirea unei experiente unice in interactiunea cu clientul prin adaugarea unor extrabeneficii (atitudine pozitiva, prietenoasa, ascultarea cu interes a clientului, oferirea de timp de calitate acestuia, empatie fata de nevoia sa, comunicare adaptata gradului de intelegere a fiecaruia). Clientul trebuie sa simta ca nu este vorba de o simpla vanzare ci de un ajutor real care i se ofera.
  3.  Atragerea clientilor cu programe reale de fidelizare, servicii extra incluse in colaborare, oferirea de informatii conexe de interes pentru ei, oferirea de spatiu fizic sau virtual pentru interactiunea intre clienti.
  4. Fa oferte punctuale, de scurta durata, pentru a mentine treaza atentia si curiozitatea clientilor.

4. Piata de desfacere volatila, in permanenta schimbare:

Acest aspect poate fi inexistent in anumite industrii dar in altele este o constanta extrem de actuala. Cum facem fata acestui aspect si cum reusim sa profitam noi primii de oportunitatile de moment multiple care apar?

  1. Mentinerea unui nivel inalt de informare (surse profesionale de informare, targuri, intalniri profesionale de profil), solicitarea constanta de feedback de la clienti, furnizori privind tendintele pietii. Facilitarea interna a intalnirilor regulate de “brainstorming”. Provoaca situatii ipotetice de viitor si analizeaza oportunitati de dezvoltare de produse noi (testeaza pe loturi limítate de clienti, aloca resurse umane si financiare periodic in acesta directie)
  2. Investitia in pregatirea resursei umane existente pentru viitor (dezvolta “acum” competente necesare in viitor).

5. Lipsa “cronica de timp”reflectata printr-un permanent dezechilibru intre cele doua planuri de existenta:

Planul personal si cel profesional. Firma de consultanta EY a relevat in 2019 faptul ca 58% dintre antreprenori muncesc intre 9-12h/zi si doar 34% reusesc sa isi limiteze programul regulat la doar 8h/zi. Daca pe langa aceste aspecte mai adaugam si timpul pe care-l petrecem in trafic in orasele mai tot timpul aflate in “ore de varf”, reusim sa creionam un tablou sumbru al vietii profesionale. Ce mai ramane atunci sa acordam noua insine si celor dragi noua? Nu e de mirare ca a inceput sa se vorbeasca atat de mult despre epuizare la locul de munca, de fenomenul distructiv de tip burn-out si la care se adauga si insatisfactia personala pe care multi am inceput sa o simtim fata de aceasta modalitate de a trai.

Ce putem face pentru a regla aceasta balanta a timpilor si in acelasi timp sa nu facem rabat in atributiile profesionale:

1.Externalizarea birocratiei – atribuirea aspectelor obligatorii dar neesentiale catre firme, specialisti dedicati, entitati specializate in realizarea lor (curierat, contabilitate, raportari etc.) Delegarea responsabila a atributiilor care pot fi realízate de catre persoane competente si stabilirea unor borne de verificare. Construirea unui program de lucru diferit de majoritatea, astfel evitam aglomeratia si eficientizam munca. Programarea zilnica doar  a ceea ce poate fi realizat lasand 20% din timpul efectiv de munca nealocat ( este timpul care va fi umplut cu lucruri neprogramate – si intodeauna vor exista) si gestionárea eficienta a  pauzelor si intreruperilor din munca.

2.Acceptarea privind prezenta aspectele personale incluse in programul de lucru pentru a pastra onestitatea si motivarea inalta a angajatilor. Evident ca acesta flexibilitate este reglata in functie de rezultatele si progresul pe care le genereaza colegii.

Inchei aceasta sinteza prin a spune ca nu tot se aplica in acelasi loc de munca/business dar este bine sa privim cu atentie unde sunt cheile de control si sa intelegem cum le folosim pentru a ne proteja afacerea.

Nu totul este sub controlul nostru dar putem sa ne asiguram ca detinem controlul asupra modului in care reactionam la tot ce apare!

_________________________

Sunt BOGDAN SECARA – Consultant in AFACERI si, sunt aici sa TE AJUT!
Am curaj sa vin in fata ta si sa iti spun ca stiu anumite lucruri pe care cred ca pot sa le transmit astfel incat majoritatea celor care ma asculta sa beneficieze de pe urma lor.

  • ✅ Peste 27 Ani de EXPERIENTA
  • ✅ 8 Tipuri de CURSURI
  • ✅ Peste 7 Ani de CONSULTANTA OFERITA

Impartasesc cu tine EXPERIENTA MEA iar fiecare proiect este tratat INDIVIDUAL in functie de situatie si de context. PASIUNE in ceea ce fac!

CURSURI OFERITE:

  • ✅Identificarea nevoilor de dezvoltare
  • ✅Dezvoltarea abilitatilor de comunicare si vanzare
  • ✅Managementul resursei umane
  • ✅Motivare
  • ✅Negociere salariala
  • ✅Negociere si persuasiune
  • ✅Planificarea activitatii
  • ✅Tehnici de prezentare